Hipman –
Menschenarbeit im Eisenwerke. Oskar Federer. Eisenwerk Witkowitz.
Moravská Ostrava 1938. Gr.-8° (23 x 18,5 cm.). Titelblatt u. 25 Tafeln
in Kupfertiefdruck von Vladimir Hipman. OKart. mit
Klarsichtschutzumschlag.
Auer 265. Heiting/Jaeger, fotobuch
Autopsie, Datenbank 2123. Nicht bei Heidmann. – Einzige Ausgabe. –
Buchausstattung von Hugo Steiner-Prag. Tiefdruck: V. Neubert &
Söhne, Prag. – „Die Eisenwerke Witkowitz in Ostrava produzierten zu
ihrem einhundertsten Jubiläum eine Reihe solcher Prospekte mit eher
einfachen Fotografien, aber ordentlicher Grafik und Typografie. Oskar
Federer, der Direktor des Werks, ließ 1936 dann ein außerordentlich
schönes Buch zum Eisenwerk produzieren, von dem kaum zu ahnen ist,
welchem Zweck es diente; die eindrucksvollen Bilder des Prager
Fotografen Vladimir Hipman wurden in einer Ausstattung von Hugo
Steiner-Prag vorgeführt – und im Gegensatz zum zehn Jahre älteren Werk
zeigt kaum ein Bild noch mehr als ein Detail der Industriearchitektur“
(R. Sachse, Industriebau und Fotografie, S. 7 mit Abb.). – Vladimir
Hipman (1908-1976), „did his most important photographic work on the
subjects of industrial and physical labour. He began collaborating with
the Mining and Metallurgy Company (Banska a hutni spolecnost) in 1934
and in the ensuing decades took hundreds of photographs on the sites of
the company’s different plants and workplaces. These images are
representative of the strong New Objectivity and Constructivist
movements. Hipman’s pre-war work culminated in an independent exhibition
titled ‚Steel in Photography‘ (Ocel ve fotografii) in 1938 at the
Museum of Decorative Arts in Prague, in which there are already signs of
his experimenting with narrative arrangements of the photographs. This
is something he later applied in his seminal book Prace je ziva (Work Is
Alive; 1945), which sums up the characteristic attributes of pre-war
photography, while also charting some of the new directions in which the
field would set off in the 1950s. A restrained modernity and a
realistic approach to portraiture characterise the photographs published
in the book, and these qualities are clearly why Hipman’s work was well
received in the late 1940s and early 1950s, as was the fact that he
himself was regarded as the father of Socialist Realist industrial
photography“ (M. Hola, A Fascination with Industry: The Photography of
Vladimir Hipman between the 1930s and the 1950s). – Ohne den
Pappschuber, tadelloses Exemplar alle Tafeln durch eingelegte Folien
geschützt.
Gute Ware
alles bestens!