Meyerowitz, Joel. Morandi’s objects. Second printing. Bologna, Damiani (2016). Gr.-4°. 113, (1) S. mit 65 Farbtafeln. OLn. mit farb. Deckelbild.
Vgl. Koetzle 298 f. – Von J.
Meyerowitz auf dem Vortitel signiert. – „In Spring 2015, the
photographer Joel Meyerowitz sat at the work table in Giorgio Morandi’s
Bologna home, in the exact spot where the painter had sat for over 40
years making his quiet, sublime still lifes. Here Meyerowitz looked at,
touched, studied and connected with the more than 250 objects that
Morandi painted. Using only the warm natural light in the room, he
photographed Morandi’s objects: vases, shells, pigment-filled bottles,
silk flowers, tins, funnels, watering cans. In the photographs, each
object sits on Morandi’s table, which still bears the marks the painter
drew to set the positions of his subjects. In the background is the same
paper that Morandi left on the wall, now brittle and yellow with age.
Meyerowitz’s portraits of these dusty, aged objects are not only works
of art themselves, but they offer insight into the humble subjects that
Morandi transformed into his subtle and luminous paintings“ (Damiani). –
Der New Yorker Fotograf J. Meyerowitz (geb. 1938), „Hauptvertreter der
‚new color photography‘ seit den 60er Jahren in den USA“ (H.-M.
Koetzle), „hat sich beständig um Ehrlichkeit sowohl seinem Thema wie
seinen eigenen Emotionen gegenüber bemüht. Seine Absicht beim
Bildermachen ist es, ‚meine Gefühle angesichts des Themas einzufangen‘.
Die so entstehende Arbeit … vermittelt eine positive und optimistische
Haltung zur Welt, wie sie durch seine Linse zu sehen ist. Meyerowitz’
Blick ist nie durch formale Erwägungen bestimmt. Schönheit in seinen
Fotografien entsteht durch den Ausdruck des menschlichen Gehalts des
Motivs. Seine Bilder berühren uns mehr durch ihre Poesie denn durch ihre
Komposition“ (Jim Wood in Koetzle). – Tadellos.
Gute Ware
alles bestens!