Meyerowitz, Joel. Morandi’s objects. Second printing. Bologna, Damiani (2016). Gr.-4°. 113, (1) S. mit 65 Farbtafeln. OLn. mit farb. Deckelbild.
Vgl. Koetzle 298 f. – Von J. Meyerowitz auf dem Vortitel signiert. – „In Spring 2015, the photographer Joel Meyerowitz sat at the work table in Giorgio Morandi’s Bologna home, in the exact spot where the painter had sat for over 40 years making his quiet, sublime still lifes. Here Meyerowitz looked at, touched, studied and connected with the more than 250 objects that Morandi painted. Using only the warm natural light in the room, he photographed Morandi’s objects: vases, shells, pigment-filled bottles, silk flowers, tins, funnels, watering cans. In the photographs, each object sits on Morandi’s table, which still bears the marks the painter drew to set the positions of his subjects. In the background is the same paper that Morandi left on the wall, now brittle and yellow with age. Meyerowitz’s portraits of these dusty, aged objects are not only works of art themselves, but they offer insight into the humble subjects that Morandi transformed into his subtle and luminous paintings“ (Damiani). – Der New Yorker Fotograf J. Meyerowitz (geb. 1938), „Hauptvertreter der ‚new color photography‘ seit den 60er Jahren in den USA“ (H.-M. Koetzle), „hat sich beständig um Ehrlichkeit sowohl seinem Thema wie seinen eigenen Emotionen gegenüber bemüht. Seine Absicht beim Bildermachen ist es, ‚meine Gefühle angesichts des Themas einzufangen‘. Die so entstehende Arbeit … vermittelt eine positive und optimistische Haltung zur Welt, wie sie durch seine Linse zu sehen ist. Meyerowitz’ Blick ist nie durch formale Erwägungen bestimmt. Schönheit in seinen Fotografien entsteht durch den Ausdruck des menschlichen Gehalts des Motivs. Seine Bilder berühren uns mehr durch ihre Poesie denn durch ihre Komposition“ (Jim Wood in Koetzle). – Tadellos.
Gute Ware
alles bestens!